Michelle Sten

DIY - blomkrans

DIY, Mode, Tips, Övrigt Permalink2
Denna gång har jag gjort en blomkrans, typ en sådan som man brukar ha på midsommar, fast med fake blommor. Blomkransen har tydligen blivit en populär accessoar i sommargarderoben och såklart ville jag också ha en, men eftersom de inte finns att köpas i staden, var jag tvungen att göra en själv. Jag blev ganska nöjd med resultatet, om jag får säga det själv. 
 
Ni behöver: 
Blomtejp
Papperstråd
Fake blommor
Sax
Tidning
Måttband
 
 
 
 
 
Steg 1: Börja med att mäta ut omkretsen runt huvudet och klipp sedan tråden lite längre än vad omkretsen är för att ha lite extra att jobba med. 
 
 
 
Steg 2: Eftesom jag har en lite tunnare papperstråd, valde jag att tvinna den. Därefter klipper ni av så mycket blomtejp som ni tror ni behöver till hela kransen. Nu är det dags att snurra tejpen runt tråden och sätta ihop den till en krans. 
  

 
Steg 3: Nu är det dags för att sätta på blommorna. Jag hade tygblommor som hade pappersstjälke och stjälken var ganska lång, därför kunde jag snurra stjälken runt tråden. Jag skulle rekommendera att ni köper sådana blommor som jag hade, eller i alla fall blommor med lång stjälke, för det blir lättare att jobba med.
  
 
 
Steg 4: När blommorna är på plats är det dags för att snurra runt blomtejp igen för att få blommorna att hållas på plats. Därefter kan ni sätta på mer blommor om ni vill, men kom ihåg att vira runt tejp efter att ni satt på blommor runt hela kransen, då hålls de bättre på plats. 
 
 
 
Steg 5: I mitt fall ville jag vira runt ett varv till med papperstråd för en mera "äkta" look, men det är valfritt.
 
 
 
Steg 6: Nu är det bara att justera lite och sätta på mer blommor eller göra blad till om ni vill, annars är er blomkrans klar. 
 
 
 
Michelle
 
 
#1 - - Rebecka:

Åååh jag å vill ha!! Vann köpt du blommor? :D

Svar: Ja köpt allt på Sinooperi, tror e häiter he iaf. :D
Michelle Sten

#2 - - siri:

Det där vart jättefint! :)

Svar: Tack! :D
Michelle Sten

Till top